Kommunikasjon med farger

Puslespillet DISK er en atferdsanalyse som brukes i situasjoner hvor våre likheter og ulikheter har betydning, for eksempel i rekruttering, personlig utvikling, teamcoaching, lederutvikling og salgstrening.

Det er en utprøvd og treffsikker analyse som beskriver grunnatferd og tilpasset atferd. Analysen består av 28 grupper med fire adjektiv. Respondenten velger det som er mest og det som er minst beskrivende for ham eller henne. Resultatet av analysen kommer i form av en omfattende rapport som skal gjennomgås med en trenet coach eller rådgiver. Rapporten gir også tips om innsats- og utviklingsområder.

DISK-analyser er nyttige i mange sammenhenger

N

Rekruttering

DISK gir raskt en pekepinn om hvordan en kandidat passer til arbeidsoppgavene og  omgivelsene.

N

Team

Avdekk hvilke egenskaper som er over- eller underrepresentert i teamet.

N

Lederutvikling

En DISK-analyse gir et interessant og nyttig grunnlag for coaching og utvikling av ledere.

N

Salg

Selgere som er bevisste på egen og kunders kommunikasjonsstil vil lykkes oftere enn andre.

Bakgrunn

DISK er en av de tidligste og best utprøvde kommunikasjonsanalyser. Det er viktig å understreke at DISK ikke er en «test», slik mange dessverre kaller det. Det er en analyse som gir deg innsikt og refleksjonsgrunnlag om din atferd og måte å kommunisere på. Analysen springer ut av William Moulton Marstons forskning på normale følelser, det vil si biologisk effektive følelser som fremmer organismens overlevelse.

I «The Emotion Circle» identifiserte Marston fire knutepunkter som han betegnet med bokstavene D, I, S og C. D står for Dominans, eller hvordan du nærmer deg vanskeligheter og utfordringer. I står for innflytelse eller hvordan du overfører tanker og idéer til dine omgivelser. S står for Støttende eller Stabil, og og sier noe om hvordan du responderer på omgivelsenes tempo. Den siste, C, som på norsk blir K, står for «Compliance» eller Konformitet, og sier noe om ditt forhold til regler og rutiner.

Vennlige og uvennlige omgivelser

I Marstons modell ser et individ sine omgivelser som enten vennlige eller uvennlige. Individer som har høy K eller D i sin atferdsstil har en tendens til å oppfatte omgivelsene uvennlig, som noe som trenger å overvinnes. De ser utfordringer, hindre og mulige snubletråder i alt de gjør.

Mennesker med høy S eller I ser sine omgivelser som vennligsinnede. De opplever relasjoner med andre som morsomme, varme og som en mulighet til å lykkes med de foretar seg.

Sterkere eller svakere enn omgivelsene

Den andre dimensjonen i Marstons modell er opplevelsen av seg selv som sterkere eller svakere enn de krefter som fins i omgivelsene, det vil si hvor mye kontroll individet anser seg selv å ha på situasjonen. De med høy D eller I ser seg som sterkere, og føler at de kan nå sine mål med viljestyrke og overtalelse.

De med høy S eller K ser seg som svakere enn kreftene omkring seg. De forsøker å nå sine mål ved å samarbeide med andre eller følge oppsatte regler. Igjen, alle typer trengs, og ingen er mer eller mindre verdifull.

Uvennlig miljø: ser utfordringer, hindringer og mulige fallgruver

Svakere: kan nå sine mål gjennom å samarbeide med andre og følge oppsatte regler

Sterkere: kan nå sine mål gjennom egen viljestyrke eller gjennom vennlig overtalelse

Vennlig miljø: ser det gode, varme relasjoner og mulighet for å lykkes med det man foretar seg.

Ingenting er rett eller galt

Få, om noen, er rendyrkede på én farge. Det er en graderingsskala. Ingenting er feil, og alle typer trengs. Mangfold i atferdstyper er nyttig og stimulerende, enten det er i personlige eller profesjonelle relasjoner.

Analysen beskriver både naturlig atferd (grunnatferd) og hvordan han eller hun tilpasser seg til et gitt miljø (tilpasset atferd). Grunnatferden er delvis genetisk betinget, men påvirkes også av tidlig innlæring. Grunnatferden er relativt stabil over tid. Den tilpassede atferden er situasjonsbetinget og viser hvilke tilpasninger individet føler at han eller hun trenger å gjøre for å passe inn i en gitt kontekst. Tilpasset atferd er innlært og kan endres fra situasjon til situasjon. Du kan være på én måte på jobb og en annen måte hjemme eller blant venner.

Puslespillet DISK kommer i tre varianter:

  • Kommunikasjon: Grunnrapporten, med omfattende beskrivelser, eksempler, grafer og illustrasjoner, samt tips for forbedring og utvikling.
  • Lederskap: Som kommunikasjon, men med fokus vridd over på hvordan dette påvirker lederskap.
  • Salg: Som kommunikasjon, men med fokus på hvordan dette kan brukes i en salgssituasjon.

Dynamiske rapporter: Alle rapportene er dynamiske i den forstand at hver person får en individuell beskrivelse av sin kommunikasjonsstil.

Team: Det er også mulig å lage grupperapporter av eksisterende eller nye team. I en slik rapport plasseres hvert teammedlem i et koordinatsystem hvor plasseringen bestemmes av styrken i de fire DISK-faktorene. Rapporten gir svar på hvordan balansen av ulike stiler i teamet er, og gir en pekepinn om hva man har for lite eller for mye av. I kombinasjon med verktøyet Team Evaluator gir dette en kraftfull belysning av et team eller arbeidsgruppe.

Paal Leveraas

Call Paal

Kontakt meg i kontaktskjemaet, eller send en mail til paal@leveraas.no eller ring meg på telefon 982 16 666. Jeg tar gjerne en prat. Gleder meg til å høre fra deg. Leveraas AS har sentrale lokaler i Møllergata i Oslo.

Ta kontakt

8 + 11 =

Pin It on Pinterest

Share This